Slovník

Jaká je úroveň angličtiny po střední škole?

Úroveň angličtiny po střední škole je téma, které vyvolává mnoho diskusí mezi odborníky na vzdělávání, studenty a jejich rodiči.

Úroveň angličtiny po střední škole je téma, které vyvolává mnoho diskusí mezi odborníky na vzdělávání, studenty a jejich rodiči. Angličtina otevírá dveře k mezinárodním příležitostem ve studiu, kariéře a osobním rozvoji. Proto je kvalita a hloubka výuky angličtiny na středních školách klíčová pro budoucí úspěch studentů. Jaká je ale úroveň angličtiny po střední škole? V tomto článku si řekneme, které faktory ovlivňují úroveň angličtiny.

Úroveň angličtiny po střední škole

Angličtina v současné době

V posledních několika letech došlo k značnému nárůstu zájmu o výuku angličtiny, což vedlo k rozšíření a diverzifikaci metodiky výuky. 

Střední školy po celém světě se snaží přizpůsobit své vzdělávací programy tak, aby reflektovaly potřebu komunikativní kompetence v angličtině.

Úroveň angličtiny absolventů středních škol se však může výrazně lišit v závislosti na řadě faktorů, včetně zeměpisné polohy, typu školy, kvality výuky a dostupnosti zdrojů.

Jaká je reality úrovně v České Republice?

Podle průzkumu agentury STEM/MARK z roku 2020 má 60 % Čechů po střední škole úroveň angličtiny A2 nebo nižší, což znamená, že se dokážou domluvit jen v běžných situacích a rozumí jen základním informacím.

Pouze 17 % Čechů má úroveň B2 nebo vyšší, což znamená, že se dokážou vyjadřovat plynule a rozumí složitějším textům a projevům.

Jak je to ve skutečnosti, podle nejnovějšího výzkumu?

  • Většina studentů po maturitě dosahuje úrovně B1, někteří se blíží k B2.
  • Pro studium na vysoké škole v angličtině je obvykle požadována úroveň B2/C1.
  • Mnoho studentů potřebuje po maturitě dále intenzivně studovat angličtinu, aby dosáhlo požadované úrovně.

 

Jaké jsou klíčové faktory ovlivňující úroveň angličtiny?

  • Pedagogické přístupy: školy, které implementují interaktivní a komunikativní metody výuky, obvykle produkují studenty s vyšší úrovní jazykových dovedností. Začlenění autentických materiálů, jako jsou filmové klipy, písně a literatura, může zlepšit schopnost studentů používat angličtinu v reálných situacích.
  • Expozice jazyku: studenti, kteří jsou pravidelně vystaveni angličtině mimo učebnu – například prostřednictvím médií, cestování nebo komunikace s rodilými mluvčími – mají tendenci dosahovat vyšších úrovní.
  • Motivace: motivace k učení a pozitivní postoj k jazyku hrají zásadní roli v jazykovém vzdělávání. Studenti, kteří vidí praktický význam angličtiny ve svém životě a kariéře, jsou obvykle více motivováni k dosažení vyšší úrovně dovedností.
  • Podpora a zdroje: dostupnost kvalitních učebnic, technologických nástrojů a jazykových laboratoří může významně přispět k úspěchu studentů v učení angličtiny.

Přestože se úroveň angličtiny u absolventů středních škol neustále zlepšuje, existují výzvy, které je třeba řešit. Jednou z hlavních výzev je snížení jazykové bariéry mezi studenty z různých socioekonomických prostředí. Školy by měly hledat způsoby, jak zabezpečit rovný přístup ke kvalitní výuce angličtiny pro všechny studenty.

Jak zjistit úroveň angličtiny?

Existuje několik způsobů, jak měřit a hodnotit jazykové dovednosti, například:

  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages, CEFR), který dělí studenty do šesti úrovní pokročilosti: A1 (začátečník), A2 (pokročilý začátečník), B1 (mírně pokročilý), B2 (vyšší pokročilý), C1 (pokročilý) a C2 (expert). CEFR je mezinárodně uznávaný standard, který je v souladu s rámcovými vzdělávacími programy v České republice.
  • Zkoušky a testy Cambridge English, které jsou nejrozšířenějšími anglickými certifikáty na světě. Tyto zkoušky jsou speciálně vyvinuty pro různé věkové a úrovňové skupiny a odpovídají jednotlivým úrovním CEFR. Zkoušky Cambridge English jsou uznávány mnoha institucemi, zaměstnavateli a univerzitami jako důkaz jazykové způsobilosti.
  • Státní maturita z angličtiny, která je povinnou součástí závěrečné zkoušky na středních školách. V současné době odpovídá státní maturita úrovni B1, tedy mírně pokročilý. Dle nové vyhlášky si studenti mohou vybrat i zkoušku na úrovni B2, například First Certificate in English (FCE).

 

Naše tipy pro zlepšení angličtiny

  • Pravidelná praxe: Čím více budete angličtinu používat, tím lépe se v ní budete cítit.
  • Konverzace s rodilými mluvčími: Ideální způsob, jak si procvičit mluvení a poslech.
  • Sledování filmů a seriálů v angličtině: Pomáhá s porozuměním a osvojením si přirozeného jazyka.
  • Čtení knih a článků v angličtině: Rozšiřuje slovní zásobu a gramatické znalosti.
  • Jazykové kurzy a online platformy: Efektivní způsob, jak se systematicky učit a zlepšovat.

 

Související články:

 

Zdroje článku:

English levels (CEFR) - Tracktest English [online]. [cit. 24. 02. 2024]. Dostupné z: https://tracktest.eu/english-levels-cefr/

Level Scale - The London School of English [online]. [cit. 24. 02. 2024]. Dostupné z: https://www.londonschool.com/level-scale/

What are the different ‘levels’ of learning a language? | Cambridge English [online]. [cit. 24. 02. 2024]. Dostupné z: https://www.cambridgeenglish.org/learning-english/parents-and-children/how-to-support-your-child/what-are-the-different-levels-of-learning-a-language/

Ways to Get a Proof of English Language Proficiency [online]. [cit. 24. 02. 2024]. Dostupné z: https://www.uopeople.edu/blog/proof-of-english-proficiency/

Další výrazy nebo fráze v této kategorii našeho slovníku